Поточна аналітика

Європейський Союз дав чіткий сигнал Зеленському – якщо він буде і далі блокувати роботу НАБУ в розслідуванні справ кримінального оточення Зеленського, то макроекономічної допомоги Україна від ЄС не отримає

Заява керівника зовнішньої політики і політики безпеки Європейського союзу Жозепа Борреля в обговоренні доповіді про виконання Україною Угоди про асоціацію – це сигнал для керівництва України про несприйняття ЄС перетворення НАБУ в ручний орган Зеленського.

Європейські партнери відмовилися від «дипломатичної мови» і почали прямим текстом говорити Зеленського про провали боротьби з корупцією. І що якщо прогресу не буде, то не буде і фінансової допомоги від ЄС.

У Європейському союзі вважають, що в Україні процес реформ, попри помітний прогрес, продовжує гальмувати широко поширена корупція. Представник Ж.Борреля чітко заявив, що ключові антикорупційні інститути повинні мати сильне і незалежне керівництво і мати можливість виконувати  свою роботу без політичного, економічного або іншого втручання. Далі більше – сказано, що таке втручання є, його потрібно зупинити, і для цього життєво важливо, щоб Національне антикорупційне бюро було повністю незалежним.

При цьому у виступі Високого представника ЄС Ж. Борреля у Європарламенті так само прямо йдеться, що за попередні роки (тобто роки президентства П.Порошенка) Бюро показало свою ефективність і принесло відчутні результати.

Заява Жозепа Борелля не є абстрактною. Вона з’явилася якраз в розпал війни НАБУ і Офісу Президента Зеленського (у цьому конфлікті Офіс Зеленського представляє Офіс Генерального прокурора) за заступника керівника Офісу Олега Татарова.

Нагадаємо, що до цієї заяви представників ЄС посли країн «Великої сімки» (G7) представили перелік пріоритетних заходів, які відновлять довіру громадськості до української судової влади та антикорупційної інфраструктури.

Пропозиції послів розвинених демократичних держав – це реакція на правовий безлад та політичну неспроможність чинної української влади, спроба врятувати імідж України, суттєво підірваний за часи президентства Зеленського.

Це прості і з розуміли кроки, реалізація яких була започаткована за часів П.Порошенка, але була грубо припинена низкою судових рішень у часи Зеленського.

Україна в Індексі сприйняття корупції поки що займає відносно високі місця за рахунок інерції попередніх років. Абсолютна більшість здобутків в антикорупційній сфері, які були віднесені до періоду Зеленського, насамперед, – створення Вищого антикорупційного суду з відповідною підсудністю і заходи з перезапуску Національного агентства з питань запобігання корупції – заслуга команди Порошенка.

Україна Зеленського зі своїми 33 балами в рейтингу сприйняття корупції програє навіть Молдові, Казахстану, Білорусі, Вірменії, не кажучи вже по Грузію і країни Балтії.

Але цей рейтинг робився без врахування наступу на незалежність Національного банку, справи Татарова Юрченка, інших «слуг» і, головне, без врахування рішення КСУ, яким скасовувалися антикорупційні реформи Порошенка. Не бралися до уваги і такі скандальні корупційні проекти, як «Велике будівництво», та «імунітет» політичного корупціонера Коломойського.

Найсвіжіші новини: 8 лютого НАБУ направило до Офісу Генпрокурора постанову, в якій витребовує кримінальну справу відносно заступника керівника Офісу президента Олега Татарова, у якій також фігурує екснародний депутат Максим Микитась. Зазначається, що зміна раніше повідомленої підозри екснародному депутату не може бути належною підставою для доручення здійснення досудового розслідування цього кримінального провадження іншому органу досудового розслідування, окрім НАБУ. 9 лютого Офіс Генпрокуррора відмовив в наданні НАБУ справи Татарова.

Тому головна вартість «вітання з ЄС» полягає в тому, що ЄС добре поінформована про блокування Зеленським розслідування справи корупціонера і антимайданівця, друга Портнова Олега Татарова. ЄС в особі свого інституту зовнішньої політики чітко артикулював позицію «За минулі роки Бюро показало свою ефективність і принесло відчутні результати. Боротьба з корупцією – ключова умова макрофінансової підтримки ЄС”. Іншими словами – якщо не буде доступу НАБУ до розслідування корумпованого оточення Зеленського, то не буде і макроекономічної підтримки України.

Наразі незрозуміло, чи умова ЄС щодо антикорупційної політики України поширюється лише на економічну підтримку України, чи й на інші сфери. Бо днями ЄС погодився надати з власних квот частину доз для вакцинації українців: у найгіршому випадку скорочення взаємодії з ЄС із-за корупції в середовищі Зеленського може привести і до того, що Україна не отримає вакцин.

Необхідно відновити незалежність та повноцінне функціонування антикорупційної архітектури в Україні.

Таким чином влада може не словах, а на ділі продемонструвати відданість демократичним принципам та свою готовність боротися з корупцією, яка була чи не основною передвиборчою обіцянкою Зеленського та його «слуг».