Поточна аналітика

Практика вирішення бюджетних проблем у державі за рахунок місцевих бюджетів

  • Практика вирішення бюджетних проблем у державі за рахунок місцевих бюджетів вже стала недоброю традицією.
  • Тому, не дивно, що і розрекламована «підтримка підприємців» під час пандемії, насправді, також буде здійснена за рахунок місцевих бюджетів, за рахунок скорочення доходів територіальних громад.
  • Однією з таких новацій є втрата для місцевих бюджетів 13,44% надходжень від акцизного податку на пальне. Це не менше, 7-8 млрд. грн. Це нанесе серйозний збиток для територіальних громад, для місцевих бюджетів. Тим більше, цей податок дуже надійний, стабільний, для багатьох бюджетів – бюджетоутворюючий. Тим більше, у час пандемії, коли місцевий рівень потребує все більше і більше коштів.
  • Ще у І половині 2019 року, – при моделі, сформованій за Президента Порошенка, – акциз на пальне займав значну позицію у структурі доходів загального фонду ОТГ: в 5 ОТГ – від 40 до 60%; в 21 ОТГ – від 20 до 40%; в 47 ОТГ – від 10 до 20%; в 114 ОТГ – від 5 до 10%. У 2021 році, коли вся Україна поділена на укрупнені територіальні громади, значно більша кількість громад втратить надійне джерело доходів. Скажімо, сьогодні від втрати акцизу на пальне місто громада Чернівців не дорахується 50 млн. грн. доходу,  громади Волинської області – 200 млн. грн.
  • Варто відзначити, що це не перша спроба забрати акциз на пальне від місцевих бюджетів. Такі спроби робилися і до пандемії, коли Уряд Зеленського-Гончарука намагався внести зміни до Бюджетного кодексу і вилучити з переліку доходів місцевих бюджетів на 2020 рік 13,44% надходжень від акцизного податку на пальне. Тоді цьому змогли завадити.
  • Такі дії зводять нанівець фінансову децентралізацію, яка реалізувалась у попередні роки. Особливо, якщо зважити, що проектом Державного бюджету на 2021 рік, підготовленим до ІІ читання, передбачене різке скорочення обсягу Державного фонду регіонального розвитку – майже на 52% (на 4,86 млрд. грн.) до 4,5 млрд. грн.
  • Це суперечить вимогам ст. 142 Конституції України та Бюджетного кодексу України, адже подібні дії влади з скорочення дохідної частини бюджетів  повинні передбачати компенсацію таких втрат.