Поточна аналітика

Ситуація навколо реформування районів в Україні

  • На сьогодні обрані депутати районних рад згідно з новим районним поділом. Водночас районні державні адміністрації працюють за старим районним поділом. Якщо зважити, що за ст. 118 Конституції України районні ради можуть висловити недовіру голові РДА, то сьогодні це їх повноваження паралізоване. Не зовсім зрозуміло, як будуть розроблятися проєкти бюджетів районів, адже ВРУ лише у І читанні прийняла проект Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу (який, до речі, робить районний рівень недієздатним). І хто буде розробляти? Зараз на один новий район – три районних адміністрації.
  • Власне, і самі новообрані на виборах 25 жовтня 2020 року 5366 депутатів районних рад не знають, які у них повноваження і які у них ресурси з їх реалізації. Вони не знають, які програми розвитку вони можуть приймати і чи будуть кошти на найелементарніші з них.
    • Результати соціологічного дослідження, проведеного Фондом «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва спільно  з соціологічною службою Центру Разумкова  з 14 по 19 серпня 2020 року (тобто, через місяць після прийнятого рішення ВРУ про нову карту районів) були дуже невтішними: 36% громадян ще не визначилися щодо підтримки ініціативи укрупнення районів і будуть дивитися, як це рішення втілюватиметься на практиці; 30% заявили про те, що вони не підтримають укрупнення районів, майже вдвічі менше тих респондентів, що підтримують таке рішення – 16,5%.
    • За даними опитування, про рішення щодо укрупнення районів чули та знають 76,5% респондентів, з них 29% знають про нові райони в областях, де проживають, а 47,5% знають лише загальну інформацію, а 21% не знає про таке рішення парламенту. Очевидно, що така практика, коли п’ята частина людей не знає про архіважливе для громад рішення, коли майже половина має лише загальне уявлення про цю реформу і не ідентифікує її зі змінами у своєму районі, – абсолютно неприйнятна для будь-якого демократичного суспільства.