Поточна аналітика

США вже прямим текстом говорять про гальмування реформ та боротьби з корупцією

У Держдепі США наголосили на важливості збереження Україною прогресу у боротьбі із корупцією, реалізації верховенства права та економічних реформ. На цьому наголосив державний секретар Ентоні Блінкен.

І «прогрес», про який говорить Блінкен, – це не досягнення Зеленського. У перекладі з дипломатичної мови, це застереження для чинної влади не зупиняти те, що почало працювати за часів П.Порошенка та зупинити корупцію у верхніх ешелонах.

Боротьба з корупцією, в якій звинувачували всіх «старих політиків», була головною надією для багатьох з тих, хто проголосував за Зеленського. Однак вже остаточно стало зрозуміло, що з корупцією ніхто і не збирався боротися. Не відбулося гучних корупційних посадок. Новій владі не вдалося навіть довести причетність жодного з топ-чиновників до корупційних дій.

Обіцяний Зеленським закон, яким було запровадене матеріальне заохочення і захист для викривачів корупції, був ухвалений і набув чинності, але на не ділі виконується. Навпаки – проти Гео Лероса, депутат від президентської фракції, який викрив корупцію брата голови ОПУ, відкрито кримінальне провадженя під надуманим приводом.

У оточенні Зеленського квітне корупція: ЗМІ повідомляють про незрозумілі домовленості голови ОПУ Єрмака, а також продаж посад у владі за посередництва його брата, про корупцію заступника Єрмака Татарова, про депутатів президентської фракції, які отримують «доплати» у конвертах і «вирішують питання» – теж не безкоштовно.

Гроші з Фонду протидії COVID-19 були спрямовані на піар-проект президента «Велике крадівництво», де успішно були роздерибанені трьома наближеними до влади фірмами.

Відбувся системний наступ на існуючі антикорупційні органи та механізми:

Наступ на систему «Прозорро». Призначений міністр розвитку економіки, торгівлі і сільського господарства Ігор Петрашко 4 травня 2020 року назвав систему державних закупівель “Прозорро”, яка стала реальною протидією топ-корупції, «дивною», яку «необхідно змінити для надання пріоритету українським підприємствам»:

Наступ на НАБУ:

Через ВРУ улипні 2020 року розпочався наступ Зеленського на ключовий антикорупційний орган – НАБУ. Як стверджувалося у заяві Центру протидії корупції, «Президент Володимир Зеленський погодив голосування депутатів за законопроект ( №3133), який підриває незалежність Національного антикорупційного бюро».

Через КСУ також спробували визнати неконституційним указ п’ятого президента України Петра Порошенка про призначення Артема Ситника директором Національного антикорупційного бюро України.

Наступ на САП. Паралельно повністю підконтрольна президентові Зеленському Генпрокурор Ірина Венедіктова підписала наказ про звільнення Назара Холодницького з посади заступника генпрокурора – керівника САП.

Після того Верховна Рада, у якій СН має монобільшість, змінила склад комісії з проведення конкурсу на зайняття адміністративних посад у САП, що привело до повної підконтрольності Зеленському органу, який відбирає кандидатуру голови САП.

Доповідач у Європарламенті з питань України Міхаель Галер та віце-голова делегації Європарламенту в Комітеті асоціації Україна-ЄС Віола фон Крамон-Таубадель так відреагували на це рішення: Уряд України поспішно проштовхує кандидатів, яким бракує досвіду та чесності для відбору керівника САП. Це так не пройде. Уряд України ставить під загрозу безвізовий режим з ЄС і наступний транш допомоги”.

Наступ на е-декларування:

16 вересня 2020 року Велика палата Конституційного Суду України розглянула справу за конституційним поданням 50 народних депутатів та визнала неконституційними низку положень закону про Національне антикорупційне бюро, які стосуються повноважень президента.

Конституційний суд визнав незаконними такі повноваження президента: утворювати НАБУ; затверджувати положення про раду громадського контролю та про порядок її формування; призначати на посаду та звільняти керівника НАБУ; визначати трьох осіб складу комісії для проведення конкурсу на керівника НАБУ; визначати одного члена комісії зовнішнього контролю для проведення незалежної оцінки ефективності діяльності НАБУ.

А 27 жовтня 2020 року Конституційний Суд ухвалив рішення за конституційним поданням депутатів щодо відповідності Основному закону низки положень антикорупційного законодавства та визнав неконституційними окремі його положення. Рішення означає скасування електронного декларування, скасування повноважень Національного агентства з питань запобігання корупції на повну перевірку та моніторинг способу життя, скасування незаконного збагачення і конфіскації активів, набутих корупційним шляхом, скасування недостовірного декларування.

Немає прогресу з обіцянкою про те, що засуджений за корупцію отримає довічну заборону обіймати державні посади.

І навіть сам Зеленський змушений був визнати, що боротьба з корупцією провалена.

Не дивно, що понад 80% громадян вважають неуспішною боротьбу з корупцією на вищих щаблях влади в Україні. Про це свідчать передані УНІАН результати опитування, проведеного Київським міжнародним інститутом соціології (КМІС).

Мародерством є діяльність Міністерства охорони здоров’я та персонально міністра Степанова, якого звинувачують в непрозорому проведенні тендеру на придбання захисних костюмів для лікарів. Замість того, щоб придбати костюми в українського виробника, МОЗ оголосив новий тендер з не озвученими раніше умовами й вирішив придбати костюми китайського виробництва на 40% дорожче у невідомого посередника.

І це лише те, що лежить на поверхні. Поки що західні партнери намагаються м’яко нагадати про ці факти. Але прийде час – і до Зеленського буде таке ж ставлення, як і до Януковича.