
Команда Зеленського, яка провалила повністю боротьбу з коронавірусом, привела Україну в світові аутсайдери з вакцинації, спромоглася лише на те, щоб звинуватити Порошенка ще й у зриві вакцинації. Принаймні, останні дні тільки про це говорять проплачені «експерти», «політологи», а вчора вийшла спеціальна заява «Слуг народу» в дискредитації вакцини. «Навмисне дискредитуючи вакцину AstraZeneca (Covishield), Порошенко та пов’язані з ним ЗМІ ускладнюють загальноєвропейські зусилля з боротьби з COVID-19 і ставлять під загрозу життя людей». Щоправда, як не дивно, першим народним депутатом, який вакцинувався Covishield, став Олексій Гончаренко з фракції ЄС, у той час як ніхто з «слуг» на собі не захотів перевіряти «дискредитовану Порошенком» вакцину.
Насправді, Петро Порошенко ніколи не дискредитував жодну вакцину. 1 березня на засіданні Погоджувальної ради депутатських фракцій і груп Порошенко розкритикував дії нинішньої української влади з протидії пандемії коронавірусної інфекції. Порошенко виступав у ВРУ після візиту в Івано-Франківську область, де на питання Порошенка, чому лікарі відмовляються від щеплень проти коронавірусу, один з лікарів йому відповів: «тому що г**но привезли». Саме цього лікаря Порошенко і зацитував, вказуючи на причину недовіри в лікарів до вакцинації.
І не в одного лікаря з Франківщини така недовіра. Команда Зеленського могла б до купи звинуватити ще й Ізраїль у зриві вакцинації і дискредитації вакцини. Адже Ізраїль зриває підписання договору про взаємне визнання сертифікатів вакцинації між Україною та Ізраїлем, бо не готовий визнавати вакцинацію препаратом AstraZeneca Covishield індійського виробництва, який застосовують в Україні. А вищого авторитету від Ізраїля у вакцинації на сьогодні в світі немає – на сьогодні в країні вакциновано 98% мешканців. Ізраїль, до слова, закупив Pfizer і Moderna.
Та й в Україні щодо цього спеціалісти не одностайні. Наприклад, 26 лютого лікар-імунолог Андрій Волянський в ефірі каналі Україна24, який належить Р. Ахметову, заявив, що вакцина від коронавірусу індійського виробництва CoviShield, якою розпочали вакцинацію в Україні, не пройшла повних медичних випробувань: «Якщо у випробуваннях вакцини від AstraZeneca брало участь багато тисяч людей, то по Covishield ми бачимо, що тільки 186 вакцинованих були в дослідженні по імуногенності даної вакцини, це дуже мало».
Врешті, Україна не мала бути серед бідних країн з вакцинації і могла б розраховувати на вакцину, яка має не 62% доказану ефективність, а 98% – як, наприклад, «Pfizer»/«BioNTech. Бідні країни – це ті, які не мають коштів на закупівлю вакцини. В Україні ж на боротьбу з коронавірусом було затверджено бюджет в 66 млрд. грн. За даними «Washington Post», США платили «Pfizer» / «BioNTech» по 19,50 дол. за дозу, ЄС – по 14,76 дол. Ціна вакцини «Moderna» становить 15 дол. за дозу для США і 18 дол. за дозу для ЄС. Навіть з розрахунку по 20 дол. за дозу Україна могла за кошти коронавірусного фонду 2020 року закупити кілька мільйонів доз найдорожчої вакцини і вже давно почати щеплення.
Треба звернути увагу і на загальну недовіру в Україні до вакцинації. Опитування, проведене соціологічною групою «Рейтинг» ще 14-16 січня 2021 року виявило низьку підтримку населенням України щеплень від коронавірусу.
Згідно з опитуванням, за умови, якщо вакцина від коронавірусу буде доступна в аптеках, готовність зробити щеплення виявили 39% українців, не готові – 56%. За умови, якщо щеплення буде безкоштовним, готові вакцинуватися – 43% опитаних (не готові – 52%). Тобто більшість населення ще за півтора місяці до того, як Порошенко навів причину того, що люди не хочуть вакцинуватись зі слів лікаря з Івано-Франківщини, були проти вакцинації. І це мало бути сигналом для влади, щоб провести швидку і ефективну інформаційну кампанію з вакцинації.
Варто відзначити, що реклама вакцинації – це соціальна реклама. Її розміщення в ЗМІ, на носіях зовнішньої реклами має пільги згідно з ст. 12 Закону «Про рекламу». Так, згідно з законом, засоби масової інформації, діяльність яких повністю або частково фінансується з державного або місцевих бюджетів, зобов’язані розміщувати соціальну рекламу безкоштовно в обсязі не менше 5% відсотків ефірного часу, друкованої площі, відведених для реклами.
Врешті-решт на період пандемії ВРУ могла б внести зміни до законодавства про рекламу, якими б встановити особливості реклами вакцинації, зобов’язавши рекламодавців розміщувати на пільгових умовах інформацію про вакцинацію.
Хтось бачив цю соціальну рекламу? З телефонами, куди можна подзвонити і записатися до листа очікування вакцинації вiд COVID-19? Ні по телебаченню, ні на бордах цього немає.
Врешті, 43% опитуваних готові вакцинуватися. Але на 9 березня одну дозу отримали лише 23 510 українців, дві дози – 0. За добу щеплення проходить лише трохи більше 4 тис. осіб.
А про телефон Національного кол-центру 0 800 60 20 19, здається, знають тільки в МОЗ. Але навіть, якщо ви запишитесь в чергу на вакцинацію, то ви не будете вакциновані, якщо не входите в пріоритетну групу, визначену Планом. Це при тому, що вже зафіксовані факти, коли викидають дози, які не можуть використати.