Поточна аналітика

Турборежим узурпації

Відбувши половину конституційного строку повноважень, Зеленський і його оточення прискорюють процеси узурпації влади. За 2,5 роки владна комбінація, створена «командою Зе», набула всіх рис напівавторитарного популістського режиму.

  • Офшори корумпованих політиків-популістів, де ховаються вкрадені кошти; переслідування опозиції; згортання свободи слова; повний контроль над силовим відомствами; загадкові злочини, або й смерті (замах на Шефіра, загадкові смерті депутата Полякова, мера Кривого Рогу Павлова та його брата); ігнорування права і закону. Це все – не про Венесуелу чи Сомалі. Це, на жаль, про нинішню Україну.
  • Зеленський протягом 2,5 років свого президентства отримав безпрецедентну повноту влади в країні. Монобільшість в парламенті, підсилена заміною нелояльного в очах Зеленського спікера; повністю підконтрольний уряд, сформований цієї слухняною монобільшістю; бездумне «штампування» нею ж з порушенням регламентних норм будь-яких «потрібних» законів, включаючи явно антиконституційний «закон про олігархів»; контроль над СБУ, МВС, прокуратурою, НБУ; протизаконне використання РНБОУ як органу позасудових розправ; частковий контроль над судової системою.

Зараз Зеленський наближається до контролю над Конституційним Судом України. Причому здійснити це він намагається абсолютно всупереч законам та Конституції України.

  • Загравання з Конституційним Судом, який з відома та потурання Банкової фактично зупинив антикорупційні реформи, а потім спроба у неправовий спосіб «приборкати» КСУ породило в країні глибоку конституційну кризу, неподолану і нині. Зараз же Зеленський, намагаючись отримати контроль над органом конституційної юрисдикції, продовжує поглиблювати кризу, делегімітизуючи його та його майбутні рішення в очах світу.
  • Зеленський намагається призначити двох суддів КСУ, вважаючи їхні посади вакантними. Адже раніше, не маючи на це жодних повноважень, президент фактично звільнив їх своїм указом (скасувавши укази В.Януковича про їх призначення), що не передбачено Конституцією та законами України. Діючи у цій злочинній логіці, Зеленський вже оголосив конкурс для відбору кандидатур на посаду судді Конституційного Суду України щодо осіб, яких призначає Президент України

Безвідносно до законності цього кроку, намагання зробити слухняними підконтрольним Банковій органом простежується вже навіть у підборі кандидатур від ОП на посади суддів КСУ.

  • Значна частина претендентів – абсолютно незнайомі широкому загалові (та й навіть правникам) люди, часто випадкові, без відповідного досвіду, а головне – світогляду і розуміння правових процесів у державі. Наприклад, заступник директора департаменту – керівник управління у справах пільгової категорії громадян Департаменту соціального хисту населення однієї з обладміністрацій. Мабуть, грамотна і адекватна своєму місцю людина, але яку важко уявити суддею КСУ. Як і громадського активісті
  • Якщо виходити з матеріалів, опублікованих «Судово-юридиною газетою», з 21 кандидата, що подали свої документи у встановлений час, принаймні шестеро прямо пов’язані з ОП чи правлячою партією «Слуга народу». Наприклад, судді які провалили конкурс на посаду до ВСУ, а тепер хочуть бути суддями Конституційного Суду.
  • Включення до складу КСУ суддів загальних судів суттєвим чином вплинуло на якість винесених КСУ рішень, зробило Суд слухняним придатком режиму Януковича і призвело до багаторічної кризи. Зеленський, схоже, повертає практики Януковича щодо КСУ. Але тепер це будуть навіть не судді, а чиновники, ще більш залежні і сервільні, тепер щодо режиму Зеленського.
  • При цьому ігноруються ініціативи «Європейської Солідарності» щодо призначення суддів КСУ за участі авторитетних міжнародних експертів.

Продовження цієї практики зробить режим Зеленського ізгоєм серед демократичних країн світу. Вже навіть перші спроби незаконно змінити суддів КСУ викликали негативну реакцію.

Так, Управління верховного комісара ООН з прав людини стурбоване конституційною кризою, викликаною відстороненням від посади, звільненням і кримінальним переслідуванням двох суддів Конституційного Суду.

Таким чином, ООН однозначно вважає, що: 1) в Україні спостерігаються всі ознаки конституційної кризи, що ставить під загрозу незалежність судової влади і верховенство права в Україні; 2) причиною цієї кризи є антиконституційні дії президента України, а саме: 1) Указ № 124/2021, яким глава держави, усупереч Конституції та законам України, не має чи на те жодних повноважень, намагався звільнити двох суддів КСУ (Олександра Тупицького і Олександра Касмініна); 2) спроби тиску на судову владу шляхом відкриття у червні 2021 р. підконтрольним президентові України ДБР кримінального провадження щодо суддів Верховного Суду України, які, діючи у межах Конституції та законів, скасували дію незаконного указу Зеленського.