Поточна аналітика

У третині районних бюджетів немає навіть коштів на зарплати чиновникам

Міністерство розвитку громад та територій напередодні подання проекту Держбюджету на 2022 рік до ВРУ вже вкотре звернулося до Міністерства фінансів з пропозиціями «врегулювати питання фінансового забезпечення діяльності районних рад для здійснення ними своїх повноважень, закріплених в Конституції України та базовому законодавстві».

  • Це так коректно Мінрегіон назвав фактичну ліквідацію «Слугами народу» районного рівня самоврядування.

Згідно з статтею 140 Конституції України, районні ради визначаються як «органи місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст».

  • Стаття 143 Конституції України розшифровує, що означає «представлення інтересів»: районні ради затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку відповідних районів, затверджують районні бюджети, які формуються з коштів державного бюджету для їх відповідного розподілу між територіальними громадами або для виконання спільних проектів та з коштів, залучених на договірних засадах з місцевих бюджетів для реалізації спільних соціально-економічних і культурних програм.

Але після «реформування» районів від Зеленського у 2020 році склалася така ситуація з районними бюджетами, що не лише спільні інтереси громад районні ради представляти не можуть, а й проблемою буде профінансувати хоча б апарат ради.

  • Згідно з статтею 64-1 Бюджетного кодексу України, якою було доповнено Бюджетний кодекс Законом № 907-IX від 17 вересня 2020 року, і яку було «удосконалено» Законом № 1081-IX від 15 грудня 2020 року, за районними бюджетами закріпили доходи, яких не вистачає на базові витрати.

Районні бюджети тепер не включені в систему горизонтального вирівнювання, вони не отримують базової дотації, відповідно, як це вимагається Конституцією, жодних програм, проектів для територіальних громад вони забезпечити не можуть.

  • Ключова проблема сьогодні для райрад – де знайти кошти на зарплату голові райради і працівникам апарату.

Підраховано, що на утримання апарату районної ради у кількості 8 осіб треба мінімум 3,9 млн.грн. На сьогодні лише у 75 районних бюджетів (63% всіх райрад) наявні ресурси для утримання апарату районної ради у 2021 році. Тепер Мінрегіон пропонує закласти у Держбюджеті трансферт на 2022 рік хоча б 0,5 млрд.грн., щоб хоч на зарплату чиновникам і на комунальні послуги вистачило.

Звідси запитання: а для чого, взагалі, було укрупнення районів, коли з 490 залишили лише 136, для чого були вибори до районних рад 25 жовтня 2020 року, для чого влада обманювала виборців, якщо можна було або створити повноцінні районні бюджети, або ліквідувати райони (чи районні ради) як такі, внісши зміни до Конституції? Команда Зеленського вибрала третє: створити органи (райради) без повноважень, без ресурсів і з такими мізерними бюджетами, яких в історії України ще не було.