Поточна аналітика

У Зеленського гарячково шукають як ще перекласти на громадян відповідальність за власні провали

Не минуло й місяця, як топ-урядовці, серед яких міністр фінансів, публічно повідомили, що 40-річним українцям не варто розраховувати на виплату пенсій від держави, і окрім сплати ЄСВ до пенсійного фонду, потрібно самим собі відкладати на старість.

Тепер перейшли до наступного кроку – уряд ухвалив проект закону про перекладення відповідальності за утримання людей похилого віку із держави на дітей.

Зокрема законопроектом пропонується передбачити, що повнолітні діти зобов’язані оплачувати усі витрати соціальних служб на утримання їхніх літніх батьків, якщо самостійно вони цього робити не можуть або не хочуть. А також надати право спеціалізованим установам із догляду та місцевій владі вимагати відшкодування витрат у судовому порядку, якщо особа відмовляється це робити добровільно.

Тобто окрім самим відкладати собі на пенсію «слуги» пропонують українцям, життєвий рівень яких після «кінця епохи бідності» стрімко падає, ще й перебрати на себе витрати на утримання своїх батьків пенсійного віку.

Про те, що часто найбільшого піклування і витрат із цим пов’язаних потребують найстарші пенсіонери, діти яких часто й самі є пенсійного чи передпенсійного віку, в уряді, звісно ж, не замислюються.

Як не беруть в уряді Зеленського до уваги і те, що мільйони українців самі сидять на субсидіях і соціальних допомогах і не мають можливості ще когось утримувати. А це означає, що стареньких просто позбавлять необхідної державної соціальної підтримки, перекинувши формальну відповідальність за їх утримання на дітей, які робити цього не зможуть.

Причина ж одна: неспроможність нинішньої влади забезпечити ефективне планування та розподіл бюджетних коштів відповідно до інтересів людей, а не корупціонерів.

У результаті лише за результатами 8 місяців понадплановий дефіцит Пенсійного фонду сягнув 12,9 млрд грн і продовжує стрімко зростати. Адже витрати за січень-серпень 2021 року склали 342,9 млрд гривень, а доходи лише 330,0 млрд грн. Причому власні – 213,8 млрд грн, а з державного бюджету – 116,1 млрд грн.

І тут важливо брати до увагу, що саме обсяг останніх між першим та другим читанням державного бюджету наприкінці 2020 року рішенням уряду було різко знижено – з 203,8 до 195,3 млрд грн. І це попри те, що навіть у висновку до другого читання від бюджетного комітету ВР прямо вказувалося на необґрунтованість рішення уряду зменшити на 8,5 млрд грн видатки на підтримку ПФУ.

Проте і уряд, і парламентська більшість «слуг» проігнорували усі обґрунтовані застереження, і у другому читанні таки проголосували за безпідставне різке зменшення видатків на ПФ на 8,5 млрд грн – навіть порівняно із закладеними у варіант бюджету до першого читання відверто низькими показниками.

Тепер ми маємо прямий наслідок цієї непрофесійності та безвідповідальності нинішньої влади. Проте в проекті бюджету на наступний 2022 рік висновків не зроблено. Уряд знову заклав збільшення видатків на ПФУ менш як на рівень інфляції, що лише поглибить проблему понадпланового дефіциту ПФ і в наступному році.

Відтак пошуки, як ще перекласти соціальну відповідальність із держави на й без того дедалі бідніших через експерименти «слуг» українців, вочевидь, продовжуватимуться.