Поточна аналітика

Уряд вирішив «вбухати» додатково 1,6 млрд. грн. на «Національний кешбек», чию ефективність за 2024 р. оцінили лише у 0,001% ВВП

Навіть за офіційними підрахунками Мінекономіки, економічний ефект від багатьох оригінальних ініціатив влади на економіку країни, був дуже незначний. Наприклад, «Зимова є-підтримка» забезпечила (на думку Мінекономіки) приріст ВВП у 0,023%.

Щоправда, є питання до оцінки ефективності програми «Доступні кредити 5-7-9», чий ефект оцінили аж у 0,422% ВВП – навряд чи програма, яка явно пробуксовує, забезпечила 1/9 зростання ВВП за 2024 р.

У січні 2025 р. перша віце-прем’єр-міністр економіки Юлія Свириденко вчергове погіршила оцінку зростання ВВП України у 2024 р. до 3,6%. До речі, на цей рік прогнози ще більш песимістичні – бюджет побудовано, виходячи з прогнозу зростання ВВП у 2025 р. на 2,7%.

Але навіть за підрахунками Мінекономіки, програма «Національний кешбек» мала чи не найменший вплив на економіку – 0,001% ВВП.

Так, представники влади можуть виправдовуватися тим, що програму запровадили лише в другій половині минулого року і, мовляв, ще не всі українці оцінили її переваги, але, тим не менш, і об’єктивні показники програми, і скептичні оцінки навіть самих представників влади говорять про те, що з реалізацією програми є суттєві проблеми.

Наприклад, глава податкового комітету парламенту Данило Гетманцев на початку лютого 2025 р. заявив, що «потенціал для зростання програми «Національний кешбек» поступово вичерпується». Адже про це свідчать і зменшення виплат на кожного учасника програми, і уповільнення темпів приєднання до неї українських виробників.

Так, за останній місяць обсяги кешбеку знизилися з 436 млн. грн. (у грудні 2024 р.) до 414 млн. у січні 2025 р. А середня виплата за програмою знизилася з близько 116 грн. у листопаді 2024 р. до близько 82 грн. у січні 2025 р.

Зараз у програмі бере участь близько 5 млн. українців (що не так вже й мало). Але обсяги закупівель товарів компаній, які беруть участь у програмі, приблизно в 2,5 рази нижчі, ніж планували її ініціатори.

Так, планувалося, що уряд витрачатиме на «Національний кешбек» близько 12 млрд. грн. на рік – тобто в середньому по мільярду на місяць. По факту у січні маємо 414 млн. грн. Тобто програма не користується популярністю – чи то через збідніння українців, які не мають грошей, чи то через брак пропозиції.

У той же час, уряд не звертаючи уваги на ці скромні показники програми, вирішив додатково «вбухати» в неї 1,6 млрд. грн. При тому, що навіть попередньо виділені кошти ще до кінця не освоєні – не лише через відносно низьку популярність програми, але й через те, що люди отримують кешбек зі значною затримкою. Наприклад, кошти за грудень отримають лише у лютому.

Загалом за 5 місяців роботи програми, кешбеку накопичено майже на 1,3 млрд. грн., але поки що реально виплачено лише 388,4 млн. грн.

Було б корисно і цікаво проаналізувати, скільки коштів уряд (і зокрема, Мінекономіки) витрачає на адміністрування даної програми, а також на її рекламу (яку було розпочато у жовтні 2024 р.).

І «національний кешбек», і «зимова тисяча від Зеленського» виглядають все більше не як спроба оживити економіку країни, а як спроба централізованого підкупу українських виборів напередодні можливих парламентських і президентських виборів.