Через одеського ставленника Андрія Єрмака аграрії і держбюджет зазнають збитків, влада вчергове не реагує на проблему.
В портах Одеської області продовжується блокування експорту українського зерна і цей процес відбувається за ініціативи місцевої державної влади (імовірно, Одеської ОВА) та за абсолютного невтручання в ситуацію державної влади.
Так, Українська зернова асоціація, посилаючись на численні повідомлення учасників ринку зерна, заявила, що в портах Великої Одеси безпідставно затримують судна, завантажені зерном на експорт.
«Такі затримки суден в портах жодним чином не пов’язані з погодними умовами чи навігацією. УЗА закликає уряд втрутитись в ситуацію, спричинену посадовцями на регіональному рівні, припинити свавільну затримку суден та якнайшвидше розблокувати зерновий експорт» – заявили в Українській зерновій асоціації.
«Кожен день затримки завантажених зерном суден в портах призводить до збитків на рівні $1-1,5 на тонні продукції на день. Якщо взяти для прикладу судно Handysize тоннажністю 50 000 т, то втрати для експортера через затримку судна в порту коштують $50-75 тис. на день, які експортер вимушений виплачувати судновласнику. Окрім того, зростають витрати на страхування таких суден через перебування в українських портах».
Також в УЗА заявили, що “необґрунтована затримка суден в портах є злочином, який завдає збитків не тільки українським аграріям, але й державному бюджету, а відтак зменшує кошти на військові видатки”.
Нагадаємо, що це вже не перший випадок блокування експорту зерна в портах Одеської області. Наприкінці вересня 2023 р. ми повідомляли, що вже тоді схожі події відбувалися в дунайських портах Одеської області.
Значною мірою проблеми було зумовлено наказом №19 голови Одеської ОВА Олега Кіпера. Цей наказ змінює вимоги подання податкових накладних по вантажах.
В Одеській ОВА тоді пояснювали, що мета наказу – протидіяти торгівлі “сірим” зерном. А глава Одеської ОВА Олег Кіпер заявив, що частка зерна невідомого походження в експорті з Одещини сягає 30-40%.
У серпні 2023 р. Українська зернова асоціація вже зверталася до голови Одеської ОВА з проханням скасувати наказ, але реакції не було.
В даному наказі мають місце явні порушення антиконкурентного законодавства і регуляторної політики. По суті Одеська ОВА вийшла за межі своїх повноважень. Наказ передбачає додаткові документальні вимоги до експортерів у ході оформлення вантажів на експорт, хоча такі вимоги не передбачені законодавством.
В юридичній компанії Interlegal нагадали, що митне та податкове законодавство не надає військовій адміністрації повноваження впроваджувати нові порядки, строки митного оформлення вантажів та виконання компаніями податкових зобов’язань.
Одеські порти (і на Дунаї, і порти Великої Одеси) пережили величезні бомбардування з боку російських терористів. Частина портових потужностей, зерносховищ зруйновано. Експорт зерна ускладнено. За даними Мінагрополітики, станом на 25 жовтня у 2023/2024 маркетинговому році Україна експортувала 8 млн 562 тис. тонн зернових та зернобобових культур, що на 3 млн 776 тис. тонн або в 1,4 разів менше, ніж торік. І за всіх цих наявних проблем, додаткові проблеми створюють ще й одеські представники команди Зеленського.
Глава Одеської ОВА Олег Кіпер – колишній прокурор, ставленик Пшонки, люстрований у 2014 р. (із забороною займати державні посади до 2024 р.), але повернутий з небуття Венедиктовою, був позаштатним радником А.Єрмака. Дружина пана Кіпера Ірина має російське громадянство – то чи не варто перевірити наявність російського сліду у блокуванні експорту зерна з портів Одеської області.