
За результатами 7 місяців 2024 р. дефіцит федерального бюджету рф зріс до 1,36 трлн. рублів (0,7% ВВП). Нагадаємо, що за 6 місяців 2024 р. від складав 0,93 трлн. (або 0,5% ВВП). Тобто протягом липня в абсолютних цифрах він зріс на 46,2%.
російські ЗМІ заспокоюють, що, мовляв, ці цифри цілком вкладаються в запланований річний дефіцит 2,12 трлн. рублів (1,1% ВВП).
Але варто нагадати, що, по-перше, нещодавно річний запланований дефіцит федерального бюджету було збільшено на 522 млрд. рублів (раніше він був запланований на рівні 1,6 трлн. рублів).
По-друге, варто взяти до уваги, якими силами все це робиться – у т.ч. вже підвищено податки – ПДФО, податок на прибуток, тощо.
По-третє, варто врахувати, що вартість нафти в першому півріччі 2024 р. була відносно високою (особливо, порівняно до попереднього року). Але зараз Brent все більше закріплюється в районі 75-80 доларів за барель (а URALS, відповідно, ще нижче, хоча все ще перевищує цінову стелю у 60 доларів). І її поки не може розігріти навіть напружена ситуація між Ізраїлем і Іраном. Хоча на підвищенні цін на нафту (в другій половині 2023 – першому півріччі 2024 р.) рф змогла додаткового заробити – про це нижче.
Ключова причина зростання дефіциту федерального бюджету рф – у липні видатки бюджету продовжили зростати, при цьому доходи дещо знизилися. Якщо в червні 2024 р. доходи становили 2,8 трлн. рублів, то в липні – лише 2,65 трлн. (для порівняння, у травні – 2,6 трлн., у квітні – 3 трлн., у березні – 3,7 трлн. рублів).
З 2,65 трлн. доходів за липень 1,08 трлн. – це нафтогазові надходження. З одного боку, у липні вони були на 332 млрд. вище, ніж у червні 2024 р. Але справа в тому, що у липні сплачується податок на додатковий дохід (497 млрд.), без якого нафтогазові доходи порівняно до червня навпаки впали б. До речі, урядовий план по нафтогазових доходах у липні був суттєво вищим – 1,45 трлн. рублів. Недобір коштів пояснюється зниженням доходів від основного нафтогазового податку – податку на видобуток корисних копалин, а також відносно високими компенсаціями від держави для нафтогазових компаній.
Утім нафтогазові доходи рф за 7 місяців 2024 р. на 62% вищі, ніж за аналогічний період торік – 6,78 трлн. рублів з початку року (в основному, через зростання цін на нафту порівняно з 2023 р. – для порівняння, у червні 2023 р. барель URALS коштував 55,45 долари, в червні 2024 р. – 69,58 доларів), і це допомогло путіну фінансувати його окупаційну армію.
Витрати федерального бюджету у липні були трохи вищими, ніж в червні (3,1 проти 3 трлн. рублів). Для порівняння, у травні – 2,2 трлн., у квітні – 3,8 трлн., у березні – 2,9 трлн. рублів. Загалом відчувається, що видатки цього року фінансуються в рф дуже нерівномірно: місячні коливання від 2,2 до 3,8 трлн. в сусідні місяці – це забагато. Що може бути пов’язано у т.ч. з авансуванням окремих великих контрактів – перш за все, у військово-промисловому комплексі.