
21 листопада 2023 року Верховна Рада ухвалила у першому читанні законопроєкти №10168-2 та №10169-2 щодо внесення змін до Податкового та Митного кодексів України. Ці поправки, розроблені начебто як заходи щодо обмеження незаконного експорту сільськогосподарської продукції, викликали занепокоєння серед членів Американської торговельної палати в Україні (AmCham) та представників Української зернової асоціації (УЗА).
Однією з головних проблем є реальний ризик зриву експорту для законних експортерів с/г продукції. Законопроєкти накладають додатковий тягар на діяльність чесних експортерів. Зокрема, експортери не повинні нести відповідальність за дії своїх постачальників. Запропоновані проєкти передбачає можливість блокування експорту на основі «ризикового статусу» попередніх постачальників, потенційно караючи законних експортерів за порушення інших.
Крім того, податкова накладна має бути достатньою підставою для експортерів вимагати повернення ПДВ. Це передбачено чинним податковим законодавством і гарантує, що експортери не будуть несправедливо обтяжені неправомірною поведінкою попередніх постачальників.
Додаткові ризики породжує і надання дискреційних повноважень податковим органам, зокрема надання можливості в односторонньому порядку позначати законні торговельні операції як фіктивні. Це створює умови перекладання відповідальності зі справжніх шахраїв на експортерів та умови для зловживань.
Ще одним ризиком є обмеження відшкодування ПДВ на основі валютної виручки. Прив’язка відшкодування ПДВ до надходжень в іноземній валюті може підірвати прозору систему відшкодування ПДВ, створену в 2015-2017 роках, і завдати шкоди репутації України серед іноземних інвесторів.
Також встановлення мінімальних експортних цін на основі товарних обмінних курсів критикується багатьма бізнес-асоціаціями через відсутність узгодженості з ринковими умовами в Україні. Такий підхід, якщо його запровадити, може призвести до обмеження експорту та поставити під загрозу зобов’язання перед іноземними партнерами, порушивши потік експорту з України.
Законопроєкти №10168-2 та №10169-2 у їх нинішньому вигляді потребують суттєвого доопрацювання із залученням представників бізнес-асоціацій та українських с/г експортерів.
Прийняття законопроєктів у нинішньому вигляді запровадить механізми та правила, які не можливо виконати. Це приведе до повної зупинки експорту, а відповідно і надходження валютної виручки, та до величезних збитків українських аграріїв і їх банкрутства. Як зазначають в УЗА, ризики втратити чи не єдину галузь, яка ще працює та забезпечує експорт та валюту для країни у війні доволі високі.