Поточна аналітика

«Вправність рук і жодного шахрайства»: «труба» Медведчука стала «трубою» Коломойського

KYIV, UKRAINE - DEC 15, 2010: Ihor Kolomoyskyi - Ukrainian oligarch, owner Ukrainian financial-industrial group Privat, during a meeting of the Football Federation of Ukraine.

Гучно пропіарена Зеленським «боротьба з олігархами» та Медведчуком може стати цинічною спробою перерозподілу активів на користь його головного спонсора – Ігоря Коломойського.

19 лютого Рада національної безпеки та оборони ухвалила санкції на три роки проти 19 юридичних та 8 фізичних осіб, серед яких у додатку №1 під номером 7 значився і народний депутат Віктор Медведчук (ОПЗЖ). За словами секретаря РНБОУ О.Данилова, санкції проти В.Медведчука були накладені за статтею «фінансування тероризму».

20 лютого президент Зеленський ввів у дію це рішення РНБО своїм Указом №64/2021 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 19 лютого 2021 року “Про застосування та внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)”».

Серед іншого РНБОУ доручила повернути у державну власність нафтопровід «Самара – Західний напрямок». Ця вимога містилася ще в рішенні РНБО від 6 травня 2015 року.

  • Територією України проходить 1 433 км нафтопроводу, цю ділянку нафтопроводу експлуатує компанія ТОВ «ПрикарпатЗахідтранс» зі статутним капіталом 105,56 млн грн. Вона належить «Нафтобітумному заводу» (51%), International Trading Partners (48% якої пов’язують із Віктором Медведчуком) та Анатолію Шеферу (1%).

На виконання рішення РНБО 23 лютого Вищий антикорупційний суд (ВАКС) на основі зібраних Службою безпеки України та Національним антикорупційним бюро (НАБУ) доказів наклав арешт на частину магістрального нафтопродуктопроводу стосовно незаконного вибуття з держвласності.

Після цього Агентство з розшуку та менеджменту активів (АРМА) 25 березня 2021 року оголосило конкурс з пошуку управителя арештованих в рамках кримінального провадження об’єктів частини нафтопродуктопроводу «Самара – Західний напрямок», які належать ТОВ “ПрикарпатЗахідтранс”.

Умови конкурсу були сформовані таким чином, що під обрані критерії підпадала, фактично, лише АТ «Укратранснафта». Адже відповідними ліцензіями на здійснення діяльності з транспортування нафти та нафтопродуктів магістральними трубопроводами в Україні володіють лише два суб’єкти господарювання: АТ «Укртатранснафта» та… сам власник арештованих активів – ТОВ «ПрикарпатЗахідтранс». Останній не міг бути учасником конкурсу, оскільки не відповідав умові відсутності санкцій щодо нього.

Таким чином, єдиним учасником та, відповідно, переможцем конкурсу з управління арештованими активами «труби Медведчука» стало АТ «Укртранснафта».

Воно ж, до речі, до моменту укладення договору між АРМА та обраним на відкритому конкурсі управителем, було відповідальним за збереження арештованого майна. Більше того, таке зберігання здійснюватиметься за умови компенсації державою витрат, які нестиме Укртранснафта.

І тут ховається найцікавіше.

Формально 100% акцій «Укртранснафти» належать НАК «Нафтогаз України». Але де-факто контроль за державним підприємством здійснює олігарх і спонсор Зеленського І.Коломойський.

  • За часів П.Порошенка ця ненормальна ситуація була вирішена. У 2015 р. Було звільнено «смотрящего» від Коломойського в «Укртрнаснафті» Олександра Лазорка, який за сумісництвом був заодно і очільником цієї держкомпанії. Основною причиною зняття з посади стали маніпуляції з викачуванням технологічної нафти із системи та її розміщення на зберігання на заводах групи «Приват». У 2015 р. Коломойський особисто з автоматнриками приїжджав захищати «свою» компанію та відстоювати інтереси «свого» менеджменту.

Прийшовши до влади, Зеленський почав віддавати борги своєму спонсору. 12 лютого 2020 року суд поновив Лазорка в «Укртранснафті».

  • 19 лютого 2021 р. «труба Медведчука» була націоналізована у позасудовий спосіб – через рішення РНБОУ. 16 квітня 2021 р. контроль над нею фактично отримав Коломойський.

Передача дизельного трубопроводу, через який може транспортуватись близько 20-30 % всього обсягу дизельного палива, в управління «Укртранснафті», посилить і закріпить вплив олігарха на паливному ринку України, обмежать конкуренцію на ринках оптової та роздрібної реалізації пального, завдаши збитків передусім державі.

  • «Укртранснафта» входить до вертикально інтегрованої групи, яка і так здійснює виробництво і реалізацію дизельного палива. Але окрім контролю за «Укртранснафтою», Коломойський контролює 42% «Укрнафти» (найбільшого нафтовидобувача України, який, крім бурових і дозволів на видобуток, володіє ще й найбільшою мережею АЗС у країні) та найбільшого виробника моторного палива в Україні – «Укртатнафту».

Таким чином, після «боротьби з олігархами» Зеленського в Україні залишиться тільки один білий і пухнастий «не-олігарх», якому і дістанеться уся власність «розкуркулених».