
Верховна Рада України у першому читанні ухвалила внесений президентом законопроект №12406, яким передбачено кримінальну відповідальність за порушення санкцій, включно з обмеженнями економічного характеру. За цю ініціативу проголосували 254 депутати.
Проте за риторикою про «захист держави» ховається серйозна загроза для прав людини, верховенства права та підприємницької свободи.
Цей законопроект є спробою остаточно легалізувати політичні репресії через кримінальне право.
Йдеться про криміналізацію не ухилення від санкцій, запроваджених за рішенням суду або міжнародною інституцією, а ухилення від санкцій РНБОУ – органу, який діє поза межами судової гілки влади і не має належного механізму перевірки фактів, дотримання прав особи чи змагальності сторін.
Санкції, накладені РНБОУ, часто мають політичну природу, як це було у випадку з п’ятим президентом Петром Порошенком, коли санкції були запроваджені без жодного рішення суду, без доказів, і з порушенням процедури голосування.
Законопроект створює підґрунтя для вибіркового правосуддя. Покарання за умисне або навіть необережне порушення санкцій – від мільйонних штрафів до 10 років позбавлення волі – накладається не лише на підсанкційних осіб, а й на третіх осіб.
Це означає, що кримінальну відповідальність можуть нести навіть ті, хто не мав об’єктивного способу дізнатися про обмеження або мав сумнів у їх легітимності. При цьому не передбачено жодної відповідальності для членів РНБО за зловживання своїми повноваженнями, фальсифікацію рішень або маніпуляції з санкційними списками.
Наслідком ухвалення цього закону стане розгортання нового витка репресій проти політичних опонентів та незалежного бізнесу.
РНБОУ, перетворене на каральний орган при Зеленському, отримає в руки ще один інструмент для розправи. Закон дозволить розпочинати кримінальні справи проти будь-якого бізнесмена, громадського діяча чи журналіста, які не визнали абсурдне або незаконне рішення РНБОУ. Фактично будь-хто може бути звинувачений у «сприянні обходу санкцій» – за пост у соцмережах, фінансову транзакцію або надання послуги.
Особливу тривогу викликає закріплення колективної відповідальності юридичних осіб – штраф, конфіскація, а в окремих випадках навіть ліквідація. Така модель є типовою для авторитарних режимів, де підприємницька діяльність дозволена лише лояльним до влади бізнесам.
Тому проект №12406 не можна ухвалювати у другому читанні без внесення фундаментальних змін. Йдеться насамперед про:
- чітке обмеження кримінальної відповідальності лише випадками порушення санкцій, накладених відповідно до міжнародного права;
- заборону використання санкцій РНБО проти громадян України;
- встановлення відповідальності за зловживання при голосуванні в РНБО і введення контролю за дотриманням процедур;
- захист третіх осіб і бізнесу від кримінального переслідування на підставі непрозорих і сумнівних рішень.
Україна не повинна перетворюватися на поліцейську державу під прикриттям гасел про «боротьбу з ворожими агентами».