
Протягом року після виборів до місцевих рад 25 жовтня 2020 року команда Зеленського зробила все, щоб максимально ускладнити життя депутатів новообраних рад і голів громад. Таких викликів, пов’язаних з свавіллям держави щодо місцевого самоврядування, не спостерігалося з часів Януковича-Азарова, коли Держказначейство не виконувало платіжних доручень органів місцевого самоврядування.
Найбільше від свавілля команди Зеленського постраждали районні ради. Трохи більше, як через місяць після виборів монобільшість прийняла, а Зеленський підписав Закон про внесення змін до Бюджетного кодексу від 15 грудня 2020 року, яким районний рівень самоврядування повністю позбавлено фінансової основи.
- Вилучення районних бюджетів у 2021 році із системи міжбюджетного регулювання та відміна зарахування до бюджету частини податку на доходи фізичних осіб, що справляється на території району, фактично позбавило районний бюджет будь-яких реальних джерел надходжень для виконання видаткових повноважень.
- Після цього закону склалася така ситуація з районними бюджетами, що не лише спільні інтереси громад районні ради представляти не можуть, а й проблемою профінансувати хоча зарплату кількох чиновників апарату ради.
- Це при тому, що згідно зі статтею 143 Конституції, районні ради затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку відповідних районів, затверджують районні і обласні бюджети, які формуються з коштів державного бюджету для їх відповідного розподілу між територіальними громадами або для виконання спільних проектів та з коштів, залучених на договірних засадах з місцевих бюджетів для реалізації спільних соціально-економічних і культурних програм, вирішують інші питання, віднесені законом до їхньої компетенції.
Але і ради базового рівня також за цей рік суттєво втратили у «фінансовій вазі».
- У 2021 році через скорочення місцевих бюджетів за доходами місцеві бюджети з вини влади сьогодні на рівні 2017 року.
- У 2017 році доходи місцевих бюджетів складали 502,1 млрд. грн., у 2018 році – 562,4 млрд. грн., у 2019 році – 560,5 млрд. грн., у 2020 році – 471,5 млрд. грн., за планами на 2021 рік – 501 млрд. грн.
- Трансфертна політика держави щодо територіальних громад вражає: якщо у 2018 році 298,9 млрд. грн., то у 2021 році планується перерахувати лише 168,8 млрд. грн.
Тим не менше, команда Зеленського перекладає на самоврядування все нові і нові обов’язки – всупереч 142 статті Конституції, не надаючи їм для цього фінансового ресурсу. Цього року повний провал Зеленського у підготовці до опалювального сезону вирішили компенсувати місцевими бюджетами.
- Для цього був укладений Меморандум, який нібито мотивував самоврядування піти на такий крок. Так, розрекламований владою Меморандум про взаєморозуміння щодо врегулювання проблемних питань у сфері постачання тепла та гарячої води у прийдешньому опалювальному сезоні (2021-2022 років) передбачав, що ціна газу від «Нафтогаз Трейдинг» для бюджетних організацій та установ складе 16,55 тис. грн за тис. кубометрів (з урахуванням ПДВ та транспортуванням).
- Та, виявилось, все по іншому. Через чотири дні буде місяць з часу Меморандуму, але з 2,5 тисяч заявок на укладання договорів на закупівлю природного газу в «Нафтогаз Трейдінгу» лише 225 пакетів документів було взято в роботу, тобто менше 10%.
Інша обіцянка Меморандуму – субвенції на опалювальний сезон з державного бюджету громадам, що перебувають поза індексом податкоспроможності (до 0,9), яка покриває 80% дефіциту ТКЕ цих громад (з 4 кварталу 2021 року).
- Вже тоді цей пункт викликав багато запитань, адже у 2020 році територіальних громад, що знаходяться поза індексом податкоспроможності (до 0,9) було 1075, тому не було зрозуміло, звідки будуть ці гроші.
- Асоціація міст України написала листа в Кабмін – мовляв, виконання цього пункту Меморандуму має супроводжуватися збором інформації від органів місцевого самоврядування про дефіцит коштів місцевих бюджетів на підтримку підприємств теплопостачання, але через 3 тижні дії Меморандуму ніхто такої інформації навіть не збирав.
Ну, і, звичайно, у фокусі уваги команди Зеленського весь останній рік – боротьба з київським самоврядуванням.
- На виборах 2020 року всім стало зрозуміло, що СН перемогти на виборах у Києві неможливо, кандидат від СН на посаду міського голови в Києві набрала лише 7,9%. Тому єдиний спосіб – посилити адміністративний тиск і адміністративну виконавчу вертикаль в Києві. «Артпідготовка» по органах самоврядування у Києві привела до обшуків у кабінетах київських чиновників, затримання 25 посадовців КМДА. Але, як виявилось, лише одному чиновнику суд вибрав запобіжний захід у формі домашнього3290