Поточна аналітика

За рік після місцевих виборів команда Зеленського максимально ускладнила життя новообраним місцевим радам та керівникам громад

Протягом року після виборів до місцевих рад 25 жовтня 2020 року команда Зеленського зробила все, щоб максимально ускладнити життя депутатів новообраних рад і голів громад. Таких викликів, пов’язаних з свавіллям держави щодо місцевого самоврядування, не спостерігалося з часів Януковича-Азарова, коли Держказначейство не виконувало платіжних доручень органів місцевого самоврядування.

Найбільше від свавілля команди Зеленського постраждали районні ради. Трохи більше, як через місяць після виборів монобільшість прийняла, а Зеленський підписав Закон про внесення змін до Бюджетного кодексу від 15 грудня 2020 року, яким районний рівень самоврядування повністю позбавлено фінансової основи.

  • Вилучення районних бюджетів у 2021 році із системи міжбюджетного регулювання та відміна зарахування до бюджету частини податку на доходи фізичних осіб, що справляється на території району, фактично позбавило районний бюджет будь-яких реальних джерел надходжень для виконання видаткових повноважень.
  • Після цього закону склалася така ситуація з районними бюджетами, що не лише спільні інтереси громад районні ради представляти не можуть, а й проблемою профінансувати хоча зарплату кількох чиновників апарату ради.
  • Це при тому, що згідно зі статтею 143 Конституції, районні ради затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку відповідних районів, затверджують районні і обласні бюджети, які формуються з коштів державного бюджету для їх відповідного розподілу між територіальними громадами або для виконання спільних проектів та з коштів, залучених на договірних засадах з місцевих бюджетів для реалізації спільних соціально-економічних і культурних програм, вирішують інші питання, віднесені законом до їхньої компетенції.

Але і ради базового рівня також за цей рік суттєво втратили у «фінансовій вазі».

  • У 2021 році через скорочення місцевих бюджетів за доходами місцеві бюджети з вини влади сьогодні на рівні 2017 року.
  • У 2017 році доходи місцевих бюджетів складали 502,1 млрд. грн., у 2018 році – 562,4 млрд. грн., у 2019 році – 560,5 млрд. грн., у 2020 році – 471,5 млрд. грн., за планами на 2021 рік – 501 млрд. грн.
  • Трансфертна політика держави щодо територіальних громад вражає: якщо у 2018 році 298,9 млрд. грн., то у 2021 році планується перерахувати лише 168,8 млрд. грн.

Тим не менше, команда Зеленського перекладає на самоврядування все нові і нові обов’язки – всупереч 142 статті Конституції, не надаючи їм для цього фінансового ресурсу. Цього року повний провал Зеленського у підготовці до опалювального сезону вирішили компенсувати місцевими бюджетами.

  • Для цього був укладений Меморандум, який нібито мотивував самоврядування піти на такий крок. Так, розрекламований владою Меморандум про взаєморозуміння щодо врегулювання проблемних питань у сфері постачання тепла та гарячої води у прийдешньому опалювальному сезоні (2021-2022 років) передбачав, що ціна газу від «Нафтогаз Трейдинг» для бюджетних організацій та установ складе 16,55 тис. грн за тис. кубометрів (з урахуванням ПДВ та транспортуванням).
  • Та, виявилось, все по іншому. Через чотири дні буде місяць з часу Меморандуму, але з 2,5 тисяч заявок на укладання договорів на закупівлю природного газу в «Нафтогаз Трейдінгу» лише 225 пакетів документів було взято в роботу, тобто менше 10%.

Інша обіцянка Меморандуму – субвенції на опалювальний сезон з державного бюджету громадам, що перебувають поза індексом податкоспроможності (до 0,9), яка покриває 80% дефіциту ТКЕ цих громад (з 4 кварталу 2021 року).

  • Вже тоді цей пункт викликав багато запитань, адже у 2020 році територіальних громад, що знаходяться поза індексом податкоспроможності (до 0,9) було 1075, тому не було зрозуміло, звідки будуть ці гроші.
  • Асоціація міст України написала листа в Кабмін – мовляв, виконання цього пункту Меморандуму має супроводжуватися збором інформації від органів місцевого самоврядування про дефіцит коштів місцевих бюджетів на підтримку підприємств теплопостачання, але через 3 тижні дії Меморандуму ніхто такої інформації навіть не збирав.

Ну, і, звичайно, у фокусі уваги команди Зеленського весь останній рік – боротьба з київським самоврядуванням.

  • На виборах 2020 року всім стало зрозуміло, що СН перемогти на виборах у Києві неможливо, кандидат від СН на посаду міського голови в Києві набрала лише 7,9%. Тому єдиний спосіб – посилити адміністративний тиск і адміністративну виконавчу вертикаль в Києві. «Артпідготовка» по органах самоврядування у Києві привела до обшуків у кабінетах київських чиновників, затримання 25 посадовців КМДА. Але, як виявилось, лише одному чиновнику суд вибрав запобіжний захід у формі домашнього3290