
Під час форуму «Україна 30. Інфраструктура» Володимир Зеленський анонсував, що у 2021 році влада розпочне будувати Київську обхідну дорогу. Йдеться про автомагістраль на 150 км. Але ніхто не думав, що це буде зроблено в такий брутально-корупційний спосіб.
Вже 25 червня 2021 року Зеленський підписав «Закон про відновлення топ-корупції» – Закон про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та інших законів щодо вдосконалення системи оскарження публічних закупівель. Серед іншого цей закон передбачав скасування тендерних процедур через систему «Прозорро» для робіт з будівництва (у тому числі супровідні цим роботам послуги) Великої кільцевої автомобільної дороги навколо м. Києва (Київська область), а також будівництво аеропортів і залізниці на 5 млрд. грн. до Дня незалежності.
За попередніми даними, мінімальна сума, яка буде витрачена на будівництво Великої кільцевої автомобільної дороги – 3 млрд. дол. США (орієнтовно 85 млрд. грн.). Насправді, експерти прогнозували, ця сума зросте, як завжди буває в таких інфраструктурних проектах.
Маленька правка №35 до ІІ читання цього законопроекту була проголосована в класичний корупційний спосіб: профільний комітет її не підтримав, вона була проголосована з голосу 268 депутатами. «ЄС» – єдина фракція, яка не дала жодного голосу за цю корупційну правку: СН дали 211 голосів з 243, ОПЗЖ – 5 з 44, група «За майбутнє» – 14 з 22, група «Довіра» – 12 з 20. На жаль, ті, хто називає себе опозицією і антикорупціонерами також дали голоси за Топ-корупцію: «Батьківщина» – 11 з 25, «Голос» – 10 з 20. І тільки «ЄС» – 0 голосів за топ-корупцію.
На виконання цих змін до Закону у Кабінет Міністрів України розробив проект постанови, яким пропонується затвердити Загальні умови конкурсного відбору виконавця робіт та/або послуг з будівництва Великої кільцевої автомобільної дороги навколо м. Києва.
НАЗК оприлюднило висновок щодо цього проекту постанови та ідентифікувало корупціогенні фактори, що пов’язані зі створенням умов для впливу на об’єктивність результатів конкурсу і унеможливлюють прийняття проєкту постанови у запропонованій редакції, зокрема: 1) необґрунтоване встановлення положень відсильного характеру щодо врегулювання Службою автомобільних доріг у Київській області ключових питань проведення конкурсного відбору виконавця робіт з будівництва Великої кільцевої автомобільної дороги навколо м. Києва; 2) неврегульованість механізму утворення конкурсного комітету з відбору виконавця робіт з будівництва ВКАД; 3) невизначеність механізму створення та використання електронної платформи для відбору переможця; 4) надання переможцю об’єкта переваги перед іншими учасниками під час відбору виконавця для іншої проєктної ділянки; 5) відсутність чіткого та прозорого механізму збільшення ціни договору. В перекладі на зрозумілу мову це означає, що Уряд дав Службі автомобільних доріг на відкуп 85 млрд. грн., і вона сама має призначити переможців конкурсів.