Поточна аналітика

Зеленський наступає на горло власній пісні й пропонує ліквідувати одіозний Окружний адміністративний суд Києва. Але це не має нічого спільного з судовою реформою і боротьбою з корупцією в судах

Володимир Зеленський вніс до ВРУ проект Закону про ліквідацію Окружного адміністративного суду Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду (№5369 від 13.04.2021) та проект Закону про внесення зміни до розділу ХІI “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України “Про судоустрій і статус суддів” (№5370 від 13.04.2021)

Варто відзначити, що у вересні 2020 року Володимир Зеленський займав абсолютно протилежну позицію щодо ліквідації ОАСК.

Коли 3 вересня 2020 року громадські активісти влаштували під Офісом Президента акцію “Та послухай ті плівки” з вимогою до Президента Володимира Зеленського ліквідувати Окружний адміністративний суд Києва, судді якого фігурують у кримінальній справі Національного антикорупційного бюро, Офіс Президента оприлюднив позицію щодо ліквідації ОАСК: «Президент України, згідно з повноваженнями, які дає йому Конституція, не має права або обов’язку надавати оцінку рішенням судів чи звинуваченням проти суддів. Навіть якщо розглядати повноваження Президента в межах теоретичної концепції так званих прихованих повноважень (inherent powers), не виписаних до Конституції, все одно видається сумнівною вимога до Президента надавати таку оцінку. Також Президент не може скасовувати дію презумпції невинуватості стосовно окремих осіб. Президент, як і будь-який громадянин у державі, може поділитися своїми враженнями щодо певної резонансної інформації, яка стосується відкритих даних кримінальних проваджень, але не більше. Судова реформа залишається пріоритетом для держави. При цьому хочемо звернути увагу на те, що чинні конституційні інструменти захисту незалежності суддів і поділу влади на законодавчу, виконавчу й судову значно обмежують можливості не тільки Президента, а й Верховної Ради реалізувати ті бажання щодо звільнення суддів та радикальної перебудови судової системи, які висловлює частина нашого суспільства».

У листопаді 2020 року В.Зеленський в ефірі «Свобода слова» на ICTV заявив: «Якщо просто зараз, вибачте за таке слово, прибрати склад ОАСКу чи повністю нівелювати його роботу, ми будемо мати проблему, що ВККС вона не запущена, вона повинна обирати суддів. Тому, перш за все, на мій погляд, треба розібратися з питанням ВККС, а потім говорити про ОАСК».

Неважливо зараз, що так вплинуло на зміну позиції Зеленського щодо ОАСК, але це свідчення того, наскільки нестабільною є його політика.

Ця нестабільність вже привела до повного розбалансування судової влади: скажімо, розпустивши Вищу кваліфікаційну комісію суддів України, Зеленський призвів до того, що вже більше року не проводиться кваліфікаційне оцінювання суддів, – переатестація, добір нових суддів. Досі закон про відновлення роботи ВККС не прийнято. І тепер внесені законопроекти №5369 і №5370 нівелюють саме цим фактом – Київський міський окружний суд не зможе запрацювати без Вищої кваліфікаційної комісії суддів України. Хіба що ВРП буде відряджати до КМОС суддів згідно з законом «Про внесення змін до Закону України “Про судоустрій і статус суддів” щодо відрядження суддів та врегулювання інших питань забезпечення функціонування системи правосуддя в період відсутності повноважного складу Вищої кваліфікаційної комісії суддів України». Але, по-перше, це можна робити лише до 1 року, по-друге, це профанація незалежності судів.

Є ще одна проблема: зміна вивіски з Окружного адміністративного суду Києва в Київський міський окружний суд нічого особливо не змінить, якщо судді будуть ті ж самі, якщо не буде ВККС, яка буде здійснювати якісний відбір суддів. Що з тієї ліквідації, якщо корумповані судді ОАСК будуть здійснювати суддівські повноваження у інших судах за автоматичним переведенням? А саме так сказав представник Президента в КСУ Федір Веніславський: після ліквідації суддям ОАСКу запропонують перевестися в «інший суд, юрисдикція якого поширюється на Київ і Київську області». Власне, це те, що було розпочато при П.Порошенку і що заблокував Зеленський – якісний відбір суддів, а не автоматичне переведення корупціонерів у новостворені суди.

Ліквідація ОАСК нічого не дасть, якщо портнови і коломойські будуть керувати суддями. Бо рішення про передачу справи, в якій фігурує заступник голови Офісу президента Олег Татаров, від НАБУ до Державного бюро розслідувань приймав не Окружний адміністративний суд Києва, а Печерський районний суд.

Окружний адміністративний суд Києва став брендом судової системи Зеленського. Він не лише вславився корупційними рішеннями і сейфами з грішми. У 2021 році ОАСК, обслуговуючи інтереси п’ятої колони, вже відзначився політичними рішеннями: зобов’язанням Міносвіти переглянути підручники з історії для 5 та 11 класів щодо Революції гідності, визнанням протиправною та нечинною постанови Кабміну про новий український правопис, скасуванням рішення Київської міськради про перейменування вулиць, проспектів та провулків, у тому числі Московського проспекту на проспект Бандери.