Поточна аналітика

Зеленський, підтримуючи вибори в ОРДЛО, підтримує легітимізацією російських окупаційних органів влади в ОРДЛО

Президент України Володимир Зеленський за результатами зустрічі з канцлером Німеччини Анґелою Меркель назвав «прекрасним» проєкт про кластери для виконання Мінських угод, «який готувала німецька сторона спільно з французькою стороною». Про це сайт глави української держави повідомив пізно ввечері 12 липня. «Ми, Україна, підтримали цей проєкт, і він зараз знаходиться у російської сторони, і тільки Росія сьогодні не акцептувала ці кроки закінчення війни на Донбасі».

Канцлер Німеччини також заявила про імплементацію формули Штайнмайєра в українські закони, щоб провести вибори на Донбасі.

Ангелу Меркель можна зрозуміти. Вона хоче залишитися в історії в якості «миротворця». Тим більше, коли ще осені 2019 року то Зеленський, то Єрмак, то інші «слуги» припускають проведення виборів на окупованих територіях. То чому проти має бути Меркель, якщо Зеленський за?

Про «кластери» по Донбасу Офіс Президента і сам Зеленський мовчали до вчорашнього дня. Але за часів «народовладдя» Зеленського про такі важливі рішення влади взагалі ніхто не інформує. Інформація наявна фактично лише з публікації російської газети «Комерсант» від 24 березня 2021 року.

Складається враження, що схвалюючи франко-німецьку версію кластерів, Зеленський зовсім не уявляє собі, що таке виборчий процес і те, як провести вибори. Адже вибори, за Мінськими домовленостями, мають відбутися згідно з українським законодавством і відповідно до стандартів ОБСЄ.

На сьогодні базовим документом, який врегульовує порядок проведення виборів в Україні є Виборчий кодекс України. Згідно з ним, ключовим суб’єктом виборчого процесу є українські політичні партії, які не лише висувають кандидатів на виборах до місцевих рад (і мають щодо цього виключне право), а й організовують виборчий процес. Бо саме за поданням організацій партій формуються територіальні і дільничні виборчі комісії.

Як собі уявляють люди, які просувають ідею місцевих виборів в ОРДЛО, діяльність українських політичних партій в умовах, коли вся реальна влада в районах, містах належить російській окупаційній адміністрації, а за проукраїнську позицію кидають «на підвал», в «Ізоляцію»?

Передбачений кластером С «початок виведення іноземних збройних формувань» і кластером Е «завершення виведення іноземних збройних формувань» жодним чином проблеми не вирішує, тому що de jure «іноземних збройних формувань» в ОРДЛО не буде – всі окупанти і бойовики отримають прописку в ОРДЛО і будуть членами «народної міліції». Це зобов’язаний був донести до партнерів Зеленський.

А тепер хотілося б побачити, як ті, хто просуває кластери, будуть вести агітацію на місцевих виборах у присутності озброєних російських найманців, «МГБ» та інших каральних органів окупантів.

Наприклад, можна було б поцікавитися долею проросійського блогера Олександра Болотіна, який був затриманий у 2020 році за «публичное разжигание ненависти», «распространении информации, порочащей честь, достоинство и деловую репутацию органов власти и силовых структур». Його протримали «на підвалі» 9 місяців. А місяць тому до 2,5 років в «ДНР» засудили проросійського блогера Романа Манєкіна за його критику окупаційної влади. Нагадаємо, йдеться про проросійських блогерів, тих, які активно вітали «русскую весну». Небагато треба фантазії, щоб уявити, що буде з представниками партій «Правий сектор», «ЄС», «Свобода» в ОРДЛО у ході організації виборів чи ведення виборчої агітації.

Зеленський має відверто сказати: підтримуючи вибори в ОРДЛО, він заявив готовність до легітимізації російських окупаційних органів влади в ОРДЛО.

Україна опинилася перед необхідністю схвалення формули Штайнмайєра через те, що у 2019 році у Парижі Зеленський пішов на це зобов’язання (і погодився на це перед саммітом). При тому, що до 2019 року українська дипломатія розробила дієвий механізм миротворчої місії, який би став стимулом для впровадження Мінського процесу.

Міжнародна миротворча місія мала зайти на Донбас, контролюючи виведення з ОРДЛО важкої техніки, процес функціонування перехідних органів, перекриття постачання техніки, боєприпасів і людей через кордон, забезпечуючи безпеку організації виборчого процесу і безпеку суб’єктів виборчого процесу.

Тема миротворчої місії не лише була запропонована, а 2 роки активно просувалася на всіх міжнародних майданчиках. Рада національної безпеки і оборони України підтримала рішення зі звернення до Організації об’єднаних націй та Європейського союзу щодо «розгортання на території України операції з підтримання миру та безпеки» через менше, ніж тиждень після Мінського Комплексного плану. Але з приходом Зеленського тема міжнародної місії жодного разу президентом держави не піднімалася.

Довідково: «Переговоры по Донбассу ушли в декрет о мире»:

публікація в російській газеті «Комерсант», в якій здійснено «злив» інформації по кластерах, про франко-німецький проект.

  • «Франко-германский проект самый краткий и общий: 11 кластеров занимают три страницы. В преамбуле подчеркивается: «во избежание разночтений» будущая «дорожная карта» — ее Украина и Донбасс должны совместно разработать в ТКГ — «не должна содержать декларативных и расплывчатых положений». «Действия и меры, противоречащие Минским соглашениям, не будут включены. Сроки действий и реализации всех согласованных мер должны быть реалистичными». Кластеры озаглавлены буквами латинского алфавита от А до К. Это таблица, поделенная на две графы: «Безопасность/Гуманитарные» и «Политические/Экономические». Меры по обеспечению безопасности в зоне конфликта перемежаются с политическими шагами.

Франко-германский проект кластеров от 8 февраля 2021 года

  • В посвященном безопасности и гуманитарным вопросам кластере А семь пунктов: полное прекращение огня, разминирование, отвод тяжелого вооружения, разведение сил на новых участках линии соприкосновения, открытие дополнительных пунктов пропуска, освобождение и обмен задержанными, безопасный и надежный доступ специальной мониторинговой миссии (СММ) ОБСЕ по всей Украине.
  • В политико-экономическом кластере В четыре пункта. «Формула Штайнмайера» (одобрена контактной группой в октябре 2019 года; определяет механизм введения в действие закона об особом порядке местного самоуправления в отдельных районах Донецкой и Луганской областей) включается в украинское законодательство. Затем руководители стран «нормандской четверки» одобрят «дорожную карту», а потом Киев согласует с ОРДЛО в контактной группе все правовые акты, которые будут касаться этих регионов Донбасса. В последнем пункте кластера говорится о проведении Украиной конституционной реформы, предполагающей в качестве ключевого элемента децентрализацию и принятие следующих законов: об особом статусе ОРДЛО, о местных выборах, об амнистии и об особой экономической зоне. Каждый шаг пункта снабжен ссылкой на соответствующее положение «Комплекса мер о выполнении Минских соглашений».
  • Кластер С о безопасности содержит всего два пункта: «начало вывода всех иностранных вооруженных формирований, военной техники, а также наемников из ОРДЛО» и «начало разоружения всех незаконных группировок в ОРДЛО, за исключением народной милиции».
  • Столько же пунктов в следующем за ним «политическом» кластере D. На этом этапе на Украине временно вступает в силу конституционная реформа, предполагающая децентрализацию, и временно начинают действовать законы о местных выборах в ОРДЛО и особой экономической зоне там.
  • В кластере Е описано завершение вывода иностранных формирований и процесса разоружения, описанных в блоке С, и добавлены положения о том, что безопасность в ОРДЛО должна поддерживаться совместными патрулями украинской полиции и местной народной милиции — при участии и посредничестве СММ ОБСЕ. Там же говорится о расширении за счет ОБСЕ международного присутствия вдоль границы Украины.
  • «Политический» кластер F краткий: бессрочное вступление в силу закона о местных выборах. Он, согласно Минским соглашениям, должен учитывать особенности ОРДЛО.
  • После этого, говорится в кластере G, в Донбассе проводятся местные выборы, и в 20:00 в день их проведения вступает в силу закон Украины «О временном порядке местного самоуправления в ОРДЛО».
  • Далее, гласит кластер Н раздела о безопасности, начинается восстановление Украиной полного контроля над своей границей — тем ее участком, который Киев с 2014 года не контролирует из-за конфликта.
  • После этого, записано в кластере I, временно вступает в силу закон об амнистии (под него должны подпасть участники событий на востоке Украины).
  • После этого, согласно кластеру J, завершается восстановление Украиной контроля над границей».