Поточна аналітика

Зеленський прозвітував про продовження реформ Порошенка

Відрадно знати, що не всі починання команди П.Порошенка були загублені за ці два роки їхніми наступниками. Адже занадто багато позитивних починань були загублені лише тому, що нова владна команда намагалися чинити за принципом «абияк, аби тільки не так, як раніше».

Але ось В.Зеленський урочисто оголосив про «перший крок на шляху до електронної демократії» – запуск у «Дії» сервісу електронних петицій. Йдеться  про запуск електронних місцевих петицій на порталі «ВзаємоДія», пілотний проект яких доступний у містах Полтава, Івано-Франківськ, Луцьк, Суми, Хмельницький, Ужгород, Дніпро та Херсон.

Слід зазначити, що електронні петиції – не є винаходом і унікальною «фішкою» команди Зеленського.

Законодавча історія електронних петицій в Україні розпочалася у липні 2014 р., коли у Верховній Раді було зареєстровано законопроект «Про право громадян ініціювати розгляд нормативних документів органами влади та місцевого самоврядування», в якому визначалися сутність електронної петиції, механізм її створення та реалізації. 

Врешті, у березні 2015 р. до Верховної Ради Президентом України П.Порошенком було внесено законопроект, яким передбачалась можливість громадян направляти електронних петицій та обов’язковість розгляду таких петицій органами влади.

Електронні петиції були передбачені Статтею 23-1 «Електронна петиція, порядок її подання та розгляду» у законі «Про звернення громадян»,  ухваленому 02.07.2015.

У цей же час були розроблені та набули чинності «Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Президентові України» та «Порядок розгляду електронної петиції, адресованої Кабінету Міністрів України».

Тобто Президент Порошенко був ініціатором законопроекту про електроні петиції, а його адміністрація стала першим державним органом, на якому вже через місяць після ухвалення закону запрацював сервіс електронних петицій.

Зараз зроблена спроба об’єднати всі електронні петиції до органів місцевого самоврядування в одному порталі.

Однак, схвалюючи готовність нової владної команди продовжувати розпочаті реформи, варто застерегти Зеленського від переоцінки можливостей електронних петицій, в якого явно спостерігається надмірна ейфорія від можливості «все вирішити в два-три кліки».

Будь-яка державна інституція, у тому числі і Президент України, діє виключно у межах власної компетенції, встановленої законами та Конституції України. Тому навряд чи «електронна демократія» спроможна замінити необхідність стратегічного планування і розрахунок наслідків популістських рішень. Тобто все те, чого так не люблять «у Зеленського».