Поточна аналітика

Зеленський згадує про стратегічно важливі теми «під дати», традиційно приписуючи собі зроблене Порошенком

Володимир Зеленський вніс до Верховної Ради як невідкладний проект закону «Про корінні народи України» (№ 5506). У своєму зверненні до Дня пам’яті жертв геноциду кримськотатарського народу Зеленський вкотре вже дозволив собі випад щодо «попередників», не поцікавившись, або «забуваючи», що було ними зроблено на цьому шляху.

Зокрема, він висловив сподівання, що народні депутати «нарешті зроблять те, що відкладали 30 років вісім скликань Верховної Ради і всі попередні президенти».

Наразі на сайті ВРУ відсутній текст цього законопроекту, але з великою часткою ймовірності можна стверджувати, що в основі своїй це законопроект, який розроблявся саме у часи Петра Порошенка.

Слід зазначити, що саме після 2014 року відбулося зрушення у правовому регулюванні статусу корінних народів України.

20 березня 2014 року Верховна Рада своєю постановою «Про Заяву Верховної Ради України щодо гарантії від 20.03.2014 (№ 1140-VII) визнала статус кримськотатарського народу як корінного, повноваження Меджлісу та Курултаю і приєдналася до Декларації про права корінних народів ООН 2007 р.

Поряд з заявою до ВРУ було подано два законопроекти щодо статусу кримськотатарського народу як корінного.

13 березня 2014 р. народним депутатом Геннадієм Москалем було зареєстровано «Проект Закону України «Про відновлення прав корінного народу України, примусово переселеного з території Криму» (реєстр. № 4434).

20 березня 2014 року народним депутатом Віталієм Кличком внесено проект Закону України «Про права корінних народів України» (реєстр. № 4501).

Законопроекти було визнано комітетом ВРУ «занадто декларативними». Проект Кличка був відкликаний, а проект Москаля не набрав необхідної кількості голосів.

Однак спроби врегулювати питання корінних народів не припинялися, а робота над створенням системного законопроекту продовжувалася.

17 квітня 2014 р. парламент прийняв Закон № 1223-VII «Про відновлення прав осіб депортованих за національною ознакою», яким вперше за часів незалежності України на законодавчому рівні встановлювався статус осіб, депортованих за національною ознакою та гарантії зі сторони держави щодо їх соціально-економічного забезпечення та можливості політичної самореалізації в межах законодавства.

Ще одним кроком на шляху визнання кримськотатарського народу як корінного став Указ Президента України П.О. Порошенка № 841/2014 «Положення про Уповноваженого Президента України у справах кримськотатарського народу» від 3 листопада 2014 р.

За ініціативою Президента України П.О. Порошенка в травні 2015 р., було створено робочу Конституційну групу, яка мала розробити проект змін до Конституції України стосовно самовизначення кримських татар.

У листопаді 2015 р. Верховна Рада України прийняла постанову № 792-VIII «Про визнання геноциду кримськотатарського народу». Документом не лише визнавалася депортація кримських татар у 1944 р., але й репресії проти представників цього народу, які здійснювала Російська Федерація після анексії півострова.

22 вересня 2016 року, Верховна Рада України прийняла Постанову № 4003а «Про рекомендації парламентських слухань на тему: «Стратегії реінтеграції в Україну тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим та міста Севастополь: проблемні питання, шляхи, методи та спроби». На парламентських слуханнях рекомендовано Президенту України підготувати зміни до Конституції і законів України та внести їх на розгляд парламенту щодо створення Кримськотатарської Автономної Республіки.

4 квітня 2017 року у Верховній Раді України був зареєстрований законопроект «Про статус кримськотатарського народу в Україні» (6315) групою народних депутатів, зокрема М.Джемілєвим та Р.Чубаровим.

У своєму виступі на заході до Дня пам’яті жертв геноциду кримськотатарського народу 18 травня 2018 року Президент України Петро Порошенко зазначив, що протягом останнього року робочою групою, створеною Конституційною комісією, сформульовано низку пропозицій щодо змін до Конституції України, а саме Розділу Х. Найважливішою з пропозицій, на думку президента, має стати закріплення на рівні Основного закону України права кримськотатарського народу на самовизначення шляхом створення національнотериторіальної автономії у складі України та його визнання корінним народом і джерелом особливого статусу Кримської автономії.

Було підготовлено проект рамкового закону «Про корінні народи України», яким закріплюється правове регулювання у сфері реалізації прав корінних народів. Цей документ розроблено громадським і академічним середовищами, зокрема, одним із його авторів є колишній Представник Президента України П.Порошенка в Автономній Республіці Крим Борис Бабін.

Вочевидь,  саме його законопроект взятий за основу проекту, спрямованого Зеленським до ВРУ.

Тож Зеленський знову намагається приписати собі якщо не всі, то хоча б частину заслуг інших політиків.